All you need is an idea
Digital Creative Competition har været en stor og prestigefyldt konkurrence i UK igennem 12 år. Med DCC giver Ocean Outdoor de kreativt tænkende i mediebranchen en enestående mulighed for at udvikle og skabe nye kreative idéer indenfor kategorien Digital out of home. I år blev DCC lanceret i Norden og i Danmark, hvor de første vindere er kåret.
1. Plads
PUMA ’WHATS YOUR MOVE?’
Af Saatchi & Saatchi / Publicis
Kampagnen demonstrerer DeepScreens visuelle WOW-effekt og inviterer publikum til at co-createselve kampagnen ved gamification. Pumas filosofi ”keep moving” handler om at bevæge sig, men ligeledes at bevæge andre. Det er netop dette, som er essensen med kampagneidéen.
I kampagneidéen aktiveres publikum via gamification. Gennem udvalgte skærme i et shoppingcenter, inviteres publikum til at deltage i et spil. Når deltageren placerer sig foran skærmen, begynder en silhuet at lave en masse forskellige bevægelser, som deltageren skal forsøge at matche. Via et kamera med motion censorer tilkoblet på skærmen, registreres og optages deltagerens bevægelser.
Ved permission, kan deltagernes videosekvenser processeres således udvalgte anvendes til 3D-animationer på Ocean DeepScreen. På den måde bliver publikum selv en del af og medskaber af PUMAS kampagne.
Juryen mener: ”Flot udnyttelse af teknologi og inddragelse af forbrugerne i selve kampagnen på en måde som er stærkt i tråd med Puma’s brand DNA. At få målgruppen til at opleve budskabet på egen krop og derefter gøre dem til en del af kampagnen ved hjælp af de opsigtsvækkende egenskaber OO’s store formater har, er virkelig godt tænkt. ”
2. Plads
CAFÉ NOIR ’THE BLACK PORTAL’
Af &Co
Et ellers hverdagsagtigt og normalt outdoor medie forvandles til en sort portal, der fører modtageren til det bizarre Café Noir-univers. Dette skabes gennem en kombination af både analoge og digitale medier.
Ved anvendelse af kreativt gulvfolie inviteres publikum til at opleve det film-noir–inspirerede Café Noir univers: ”Step into the Black Portal”. Når publikum er trådt ind i portalen, forhandles de til mystiske og eventyrlige skabninger i Café Noir-universet.
Via et kamera tilkoblet til skærmen, sendes live billeder af publikum, der nu kan se sig selv blive transformeret til en bizar karakter i et sort univers.
Juryen mener: ”Kombinationen af en simple floor-sticker og det der foregår på skærmen er godt tænkt. Og at blive suget ind i en skærm og den underlige Café Noir verden er både teknisk interessant og delbart. Det er en sjov blanding af video og interaktivt indhold. Med genkendelse af ”sort” fra Café Noir og et meget godt fit til deres øvrige kreative univers. Casen giver inspiration til at kunne bruges på mange andre produkter. ”